A szentgotthárdi csatakiállításhoz 2019-ben készült egy táblás társasjáték. Alapját Henrik Ottendorfnak a szentgotthárdi csatáról készült térképe adja, amelyet Montecuccoli keresztény fővezér parancsára készített a főhadiszállásuk közelében. Jelentőségét az adja, hogy mindmáig ez az egyetlen elsődleges forrás az 1664-es ütközetről. 

20191204 123213

 

Játékszabály

 

A játékot minden 10 év fölötti játékos kedvű gyereknek és felnőttnek ajánljuk!

 

A játékot 2-6 fő játszhatja, egy játékvezető irányítja. A játékosok egy-egy figurával haladnak a táblán. A dobások sorrendjét a játékvezető határozza meg az ülésrend alapján. A játékosok annyit lépnek előre, ahányat dobtak a dobókockával.

 

Ha színes mezőre lépnek, egy-egy kérdésre kell válaszolniuk.

 

A játék folyhat kezdő vagy haladó szinten. A kezdők játékában csak a zöld és sárga mező jelent akadályt, a haladó játékosoknak a piros mező is.

 

A zöld mezőre lépők villámkérdést kapnak a játékvezetőtől. Helyes válasz esetén 2-t lépnek előre, és kapnak egy történelmi személyt ábrázoló (joker) kártyát, amivel egy büntetést kiválthatnak. Rossz válasz esetén 2-t lépnek hátra.

 

A sárga mezőre lépők húznak egy kártyát az alapszintű kérdések közül. Helyes válasz esetén 3-at lépnek előre, rossz válasz esetén 3-at hátra.

 

A haladó játékosok a piros mezőre lépve az emelt kérdések közül húznak. A helyes válasz jutalma 5 lépés előre, a rossz válasz büntetése 5 lépés hátra.

 

Ha a rossz választ adó játékosnak van már jokerkártyája, a kártya szövegének hangos felolvasásával és leadásával a helyén marad.

    Az a játékos nyer, aki először bejut a célba.

muzeumpedagogiaMúzeumunk nagy szeretettel vár óvodás csoportokat, általános iskolák és középiskolák osztályait múzeumpedagógiai foglalkozásra és múzeumlátogatásra. A SI-HU határon átnyúló együttműködés keretében lezajlott "A Megélt táj" projekten keresztül múzeumpedagógiai helyiség kialakítására került sor intézményünk földszintjén, ahol a gyermekek játékosan, nyugodt környezetben tudnak megismerkedni a Rábavidék népi kultúrájával. A kiállítás anyagain kívül munkafüzeteink, számítógépes szoftvereink és egyéb játékaink is segítik elmélyíteni a gyerekek ismereteit. Múzeumunk kiválóan alkalmas az idegennyelvi-kompetenciák fejlesztésére, hiszen tárlóink kétnyelvűek (magyar és szlovén), valamint a számítógépes játékokon a magyar és a szlovén irodalmi nyelv mellett még a rábavidéki szlovén és a hetési magyar nyelvjárás szavai is elérhetőek. Eszközeink lehetőséget biztosítanak egyéni, páros és csoportmunkákra egyaránt.

Digitális terepasztalunk az 1664-es szentgotthárdi csatát mutatja be, amely az 1526-os mohácsi és az 1596-os mezőkeresztesi ütközet után a Kárpát-medence harmadik legnagyobb csatája volt a török korban.

muzeumped2A program részletesen, ugyanakkor az audiovizuális eszközöknek köszönhetően könnyen érthetően beszéli el a csata előzményeit, lefolyását és következményeit. Kvízkérdés-blokk is tartozik a terepasztalon választható lehetőségekhez, továbbá a TUDÁSTÁR menüpontból tájékozódhatunk a csatához kapcsolódó fogalmakról, személyekről, helyekről és dátumokról. Negyedik funkcióban Csuk Ferenc helytörténész-költő szentgotthárdi csatáról szóló versének hangos-könyvét választhatják az érdeklődők. A terepasztal 2015-ben egy "HADIÖSVÉNY" programmal bővült, melyben egy interaktív film segítségével a diákok, mint aktív szereplőként vehetnek részt. A digitális terepasztal kiemelten ajánlott általános iskola felső osztályainak és középiskoláknak, a kapcsolódó anyagrész feldolgozásához!